Dec 3, 2014

Cronică de teatru: Hai iu iu! (regia-Radu Afrim)

În perioada 1-7 decembrie se desfăsoară Festivalul National Zile si Nopti de Teatru la Brăila cu tema: Mari povesti- Mari regizori. Chiar săptămâna trecută a avut loc Festivalul Teatrului Dramatic din Brasov, de unde piese ca American Buffalo poposesc si la noi.

Pe 2 decembrie s-a jucat Hai iu iu! -concert de remixuri , realizat în cinstea Mariei Tănase- tocmai de aceea am ales să port costumul national la un asemenea eveniment ,atât in cinstea marii doamne a cântecului românesc cât si cu ocazia zilei nationale a Românei. Fiind o piesă regizată de Radu Afrim , mă asteptam să fiu luată prin surprindere, să mi se dea de gândit ceea ce s-a si întâmplat.

Radu Afrim este un regizor tânăr profund modern. L-am urmărit în emisiuni si i-am vizionat piesele , pentru că teatrul său este unul controversat contestat de unii si lăudat de altii. În opinia mea, el este un artist adevărat cu viziune care lucrează la modernizarea si contemporaneizarea teatrului românesc. Deja putem vorbi despre un specific al stilului său, despre anumite motive recurente si chiar despre tehnici aparte de a pune în scenă.

Spre exemplu, chiar în Hai iu iu!, spatele scenei este tratat ca o fereastră- universul în care se joacă nu este unul închis , ci deschis spre neant, spre real- în cazul acesta fereastra a fost reprezentată de proiectii video. De asemenea , a apărut si motivul erosului demistificat, batjocorit, decăzut, de bravadă, cel spiritual ajungând să fie tragedie -nevasta măritată de părinti pentru avere îi cântă sotului <urât> până acesta se spânzură. Personajele sunt îmbrăcate sumar în haine negre usor largi menite să dea volum si să aibă o miscare proprie în dansul actorilor.

Spectacolul Hai Iu Iu Nu Hey You You s-a născut la Gala Tânărului Actor – HOP – program permanent al UNITER, la Costineşti, la început de septembrie şi este rezultatul atelierului de creaţie „Maria Tănase – 1913-2013”, coordonat de muzicianul Vlaicu Golcea, timp de 4 zile pline! S-a reusit o adaptare a pieselor Mariei Tănase pe toate genurile muzicale moderne: de la hard rock, la pop, dubstep, disco, baladă, cor, etc.

Povestea piesei : personajele privesc hipnotizate poza Mariei Tănase până încep să danseze într-un joc mistic al ielelor. Rând pe rând Rareş Andrici, Irina Antonie, Aida Avieriţei, Ilona Brezoianu, Anghel Damian, Flavia Giurgiu, Amalia Huţan, Lorena Luchian, Ruxandra Maniu, Ioan Paraschiv, Gabriel Sandu, Petre Ancuţa & Emilian Marnea vin pe scenă si interpretează câte o piesă acompaniate de dans, de alte personaje, de film sau doar instrumental, totul decurgând într-o ordine logică sau simbolică.

Viziunea unică se distinge în fiecare remix , dar mai ales în cunoscuta Cine iubeste si lasă , unde filmuletul ne prezintă rodul blestemelor, al pedepsei lui Dumnezeu care actionează ca un răzbunător al celui părăsit. Nu lipseste ironia- au fost momente în care s-a râs copios- conflictul dintre două actrite pentru Badea Gheorghita, dar si dintre cei doi cavaleri îmbrăcati în frac pe post de lăutari . Traditionalul se împleteste cu modernul în cele mai neobisnuite moduri în stilul trupelor rapp care folosesc motive din muzica populară cum ar fi Subcarpati sau Argatu .În ambele cazuri, rezultatul este unul surprinzător care îti oferă un plus de identitate si un curaj nesătios de a te întoarce la vechile izvoare nesecate încă.

Uneori te-ai fi întrebat dacă e sacrilegiu sau omagiu, dar tind să mă îndrept  către cea de-a doua categorie, deoarece spectacolul reuseste să ne apropie o Maria Tănase contemporană, debordând de viată si energie, exact cum a fost marea artistă.

La final am vrut să mă alătur voluntarilor cu a le oferi flori, dar nu a fost posibil din cauza lipsei de sincronizare.Cu toate acestea m-am ales cu sansa de a adulmeca culisele, de a privi de aproape actori transpirati, inspirati , obositi, emotionati, descătusati din încordarea din timpul piesei.

Când părăseam incinta m-am lovit de Pavel Barsos cu care am făcut o poză. M-am bucurat să -i observ printre spectatori pe unii actori din Brăila, pe unii cunoscuti si multi tineri cu totii încântati de concert. A fost o frumoasă seară de teatru în care mitul musical-ului prost s-a spart pentru mine...